Origami modułowe z kwadratu

Origami modułowe z kwadratu to technika składania papieru niezwykle lubiana i popularna. Model w tej technice zbudowany jest zawsze z odpowiedniej liczby modułów, które należy połączyć. Najatrakcyjniejsze modele tej techniki powstają po połączeniu modułów, które łączą się nie przy pomocy kleju, ale za pomocą papierowych patek, kieszeni, zakładek blokujących możliwość rozłożenia się formy. Osoby bawiące się modułami wiedzą, iż technika ta wymaga wielkiej precyzji, dokładności, staranności, ponieważ moduły składające się na daną formę muszą idealnie do siebie pasować.

 

 

 

Twórca modelu w technice origami modułowe z kwadratu ustala proporcje użytych do składania płaszczyzn origami. Czasami wszystkie użyte do budowy modelu kwadraty mają taką samą powierzchnię (patrz np. krawędziowiec). 

 

 

 

Bywa, iż model został zbudowany z dwóch rodzajów modułów o innej płaszczyźnie wyjściowej. Jednak pomiędzy płaszczyznami pozostaje proporcja, którą trzeba zachować, gdy chcemy powiększyć lub zmniejszyć model. 

 

 

 

Origami modułowe niezwykle popularne jest wśród matematyków. Są oni najczęściej miłośnikami bardzo edukacyjnej zabawy tworzenia poprzez różne przekształcenia i transformacje najróżnorodniejszych brył i form przestrzennych, które wyprowadzone z klasycznych form typu sześcian czy czworościan foremny zaskakują swym kształtem, ale przede wszystkim liczbą użytych do ich wykonania modułów. 

 

 

 

Origami modułowe z kwadratu ma swe odpowiedniki w technikach modułowych z koła, trójkąta i prostokąta. Zdarza się, iż moduły wykonane z kwadratowej płaszczyzny origami łączone są np. innymi modułami wykonanymi np. z prostokąta. 

 

 

 

Edukacyjnych walorów technik modułowych origami jest bardzo wiele. Techniki te z uwagi na wielokrotne powtarzanie składania tego samego modułu dają się w sposób bardzo użyteczny zastosować do pracy w większej zbiorowości dzieci czy młodzieży. Bardzo często moduły, z których ich twórca wykonuje przestrzenny model służą do innego celu: budowy ciekawej dekoracji, scenografii itp. 

 

 

 

Rozwiązania, które odkrywają na płaszczyźnie zabawy modułami dzieci są niewiarygodne i bardzo zaskakujące. Bez przymusu i z ochotą dzieci manipulują, przekształcają i tworzą konstrukcyjne nowe projekty potwierdzając jednocześnie kolejne pedagogiczne mądre przesłanie Alberta Einsteina:
"Całkowicie błędne jest myślenie, że przymusem i odwoływaniem się do poczucia obowiązku można wyzwolić w ludziach radość poznawania i poszukiwania."

Zapewniamy, iż wielką radość poznawania i poszukiwania czerpać można z zabawy origami modułowym.